پوشش سقف و نما پوشش سقف و نما .

پوشش سقف و نما

خمكاري

خم كاري ورق چيست؟
به فرايندي كه در آن بر ورق فلزي نيرويي اعمال مي‌شود و ورق در يك زاويه مشخص خم و در نهايت شكل دلخواه را مي‌گيرد خم كاري ورق مي‌گويند. در تعريف ديگر به تغيير فرم ظاهري فلزات هم خم كاري ورق گفته شود. نكته مهمي كه در انواع روش هاي خم كاري ورق وجود دارد غير كشسان بودن فرايند خمكاري است. در خم‌كاري حجم ورق ثابت مي‌ماند و تنها شكل ظاهري ورق تغيير مي‌كند. هنگام انجام انواع خم كاري ورق مهم است كه فرد داراي مهارت و دقت بالا باشد. در انواع خم كاري ظرفيت خم كاري به ميزان كربن آن‌ها بستگي دارد. فراموش نكنيد ظرفيت خمكاري ورق با ميزان كربن رابطه عكس دارد؛ اگر ميزان كربن زياد باشد قابليت خم كاري كاهش مي‌يابد و اگر درصد كربن بالا باشد در فرايند خم‌كاري احتمال شكنندگي زياد است.

نكات مهم انواع خم كاري ورق
در روش هاي خم كاري ورق تغيير شكل ايجاد شده دائمي است. فراموش نكنيد فرايند خم كاري نياز به مهارت بالا و تخصص دارد. رعايت نكات زير به بهتر پيش رفتن مراحل خم كاري كمك مي‌كنند:

در صورت نياز به ايجاد حفره بايد بين محل ايجاد حفره و خم فاصله استاندارد رعايت شود تا قطر و شكل ثابت بماند.
در خمكاري انواع ورق براي اينكه ورق فولادي يا فلزي به شكل دلخواه در بيايد، در طراحي سنبه بايد عرض سنبه از ورق موردنظر بيشتر باشد.
زاويه خمش و شعاع بايد متناسب انتخاب شوند. زياد بودن زاويه خمش و شعاع باعث برگشت‌پذيري ورق مي‌شود.
در انواع روش هاي خم كاري ورق بايد از ورق‌هاي فلزي مناسب با مقاومت و انعطاف‌پذيري كافي استفاده شود.
يكي از نكات مهم در انواع خم كاري ورق انتخاب ابزار درست و اصولي خم كاري است.
مقاله پيشنهادي:   انواع پروفيل ساختماني و كاربرد آن

پارامترهاي مهم در انواع خم كاري ورق
در فرايند خمكاري ۵ پارامتر مهم داريم كه قبل از آشنايي با انواع روش خمكاري به بررسي اين ۵ پارامتر مي‌پردازيم. پارامترها عبارت‌اند از:

شعاع خم: در خم كاري شعاع خم در سه دسته خارجي، متوسط و داخلي قرار مي‌گيرد. قالب استفاده شده و زاويه خمش توسط پارامتر شعاع خم مشخص مي‌شود.
ضخامت مواد اوليه: در انواع خم كاري ورق بايد به ضخامت مواد اوليه توجه شود. هر چقدر ضخامت بيشتري داشته باشد مواد اوليه، در فرايند خم‌كردن بايد از نيروي بيشتري استفاده شود.
زاويه خم: باتوجه‌به ضخامت ورق و كاربرد آن پارامتر زاويه خم مشخص مي‌شود.
طول لبه نسبت به منطقه خم: اين پارامتر مشخص مي‌كند كه از چه روش و دستگاهي براي خمكاري استفاده شود. جهت تعيين ميزان فشار وارده بر ورق فلزي براي خم كردن اين پارامتر تعيين‌كننده است.
عرض ورق: عمق خم كردن قالب استفاده شونده و مكان و نقطه اصلي اعمال فشار بستگي به پارامتر عرض ورق دارند.
روش هاي خم كاري ورق
باتوجه‌به ضخامت جنس ورق استفاده شده و طرح موردنظر روش هاي خم كاري انواع ورق هاي فلزي متفاوت است و روش‌هاي مختلف و دستگاه‌هاي كاربردي متفاوتي وجود دارد. باتوجه‌به اين موارد خمكاري ورق به دو روش كلي انجام مي‌شود كه عبارت است از:

خم كاري با سرد كردن ورق
خم كاري با گرم كردن ورق
روش اعمال نيرو به ورق و نوع نيروي وارد شده تفاوت اصلي در انواع روش‌هاي خمكاري است. براين‌اساس روش‌ هاي خم كاري ورق عبارت‌اند از:

۱. انواع خم كاري ورق؛ خم كاري چرخشي
در خم كاري ورق به روش چرخشي دستگاه مجهز به دو تكيه‌گاه منحني است كه اين دو تكيه‌گاه بر روي يك محور به يكديگر متصل مي‌شوند. ورق موردنظر در خم كاري چرخشي بر روي محور قرار مي‌گيرد و نيروي فشار تحت پرس به شكلي وارد مي‌شود كه دونيم دايره به هر سمت چرخيده و زاويه تشكيل مي‌دهند. ورق فلزي موردنظر كه بر روي اين دو نيم‌دايره قرار دارد تحت همان زاويه خم مي‌شود. در روش خم كاري چرخشي رايج‌ترين نوع دستگاه داراي ۲ رول نيم‌دايره شكل است؛ اما در بازار دستگاه‌هايي هستند كه از يك رول نيم‌دايره تشكيل شدند.

 

۲. خم كاري فشاري
در بين روش هاي خم كاري ورق، روش خم كاري فشاري داريم. اين نوع خم‌كاري براي لوله‌هاي فلزي كاربرد دارد. در خم كاري فشاري قالب ثابت است و محور لغزان به‌دور قالب در حال چرخش است كه با اين فرايند لوله به داخل قالب فشار داده مي‌شود.

مقاله پيشنهادي:   لوورهاي آلومينيومي (Aluminium Louver) چيست؟
۳. رايج ترين روش خم كاري ورق؛ خم كاري پرسي
در ميان انواع روش هاي خم كاري فلزات رايج ‌ترين روش خم كاري پرسي است. براي ايجاد خم‌هاي  U شكل با كمك دستگاه پرس به ورق تخت فلزي نيروي لازم اعمال مي‌شود. باتوجه‌به نحوه قرارگيري قالب U شكل در پايين دستگاه و سمبه U شكل سنگين در بالاي دستگاه، ورق فلزي صاف داخل قالب قرار مي‌گيرد و نيرو از بالا توسط سمبه بر ورق اعمال مي‌شود. در روش خم كاري پرسي از دستگاه كمپرسور جهت اعمال نيرو استفاده مي‌شود كه دستگاه كمپرسور انواع مختلفي مانند پنوماتيكي، هيدروليكي و مكانيكي دارد. براي خم‌شدن قطعات كوچك فلزي از دستگاه پرس پنوماتيكي استفاده مي‌شود. اگر نياز به فشار كمتري باشد از دستگاه پرس مكانيكي كمك گرفته مي‌شود.

۴. روش هاي خم كاري ورق؛ خم كاري به روش نورد شدن
براي ساخت مخروط و لوله از خم كاري به روش نورد شدن استفاده مي‌شود. اينكه بتوان يك يا چند خم را به طور هم‌زمان انجام داد به تعداد رول‌ها و ظرفيت دستگاه بستگي دارد. در عملكرد ساده‌ترين نوع دستگاه به روش نورد شدن، يك غلتك در بالا و دو غلتك در پايين قرار گرفته است. ورق صاف فلزي بين رول‌ها قرار مي‌گيرد و به‌صورت رفت و برگشتي آن قدر تحت خمش بين رول‌ها قرار مي‌گيرد كه به انحنا و شعاع مدنظر برسد.

۵. خم كاري گونيايي
در ايجاد شكل V در روش هاي خم كاري ورق از روش خم كاري گونيايي استفاده مي‌شود. در اين روش سه نوع خم‌شدن ضرب سكه‌اي، مماسي و با تماس كم را داريم كه بستگي به نوع تماس قسمت اعمال بار دستگاه با ورق اوليه دارد.

علاوه بر روش‌هاي گفته شده از دستگاه‌هاي مختلفي براي خم‌كاري فلزات و فولاد در صنايع مختلف استفاده مي‌شود. براي آشنايي بيشتر مي‌توانيد مقاله خم كاري؛ انواع دستگاه هاي خم كاري در صنعت را مطالعه كنيد.

 

جمع‌بندي

روش هاي خم كاري ورق و بهره‌مندي از انواع دستگاه در اين زمينه باعث شده است تا در صنايع مختلف فرايند خمكاري ورق كاربرد داشته باشد. استفاده از انواع خم كاري ورق باعث مي‌شود تا ورق‌هاي فلزي و فولادي را به اشكال مختلف با زاويه خمش مناسب در بياوريد. بسته به ضخامت ورق، نوع روش خم كاري، قالب و تعداد ورق خم شده قيمت خم كاري مي‌تواند متفاوت باشد. شركت دالفا به‌عنوان يك برند معتبر و باسابقه در ساخت انواع پوشش و سقف‌هاي فلزي طبق طراحي‌هاي به‌روز و مدرن خدمات با كيفيت بالا به مشتريان خود ارائه مي‌دهد. مي‌توانيد با مراجعه به وب‌سايت دالفا از خدمات و محصولات آن در ساخت انواع پوشش هاي فلزي، فلاشينگ، سقف ايستادرز و…. نهايت استفاده را ببريد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ دى ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۲۵:۱۱ توسط:مريم موضوع: نظرات (0)

برش ليزر

برش ليزر فايبر ( Fiber Laser ) يا ليزر فيبري چيست؟
يكي از انواع برش ليزر در صنايع مختلف برش ليزر با فناوري فايبر است. استفاده از فناوري برش ليزري فايبر در فرايندهاي ذوب و سوراخ‌كردن فلزات، منجر به برش‌هاي دقيق فلزات مي‌شود. اين فناوري از يك نوع ليزر حالت جامد به نام ليزر فايبر استفاده مي‌كند كه محيط ليزر آن از فيبر نوري تشكيل شده است. به همين دليل، به آن برش ليزر فايبر يا فيبر مي‌گويند. فايبر ليزرها نوعي از ليزرهاي حالت جامد هستند و از فيبرهاي نوري به‌عنوان ناحيه فعال ليزري يا محيط بهره‌برداري استفاده مي‌كنند.

در برش ليزر فيبر يا فايبر، نور متصاعد از پمپ‌هاي ديودي ليزر در يك فيبر از جنس شيشه سيليكات يا فسفات جذب مي‌شود و به پرتو ليزري با طول‌موج‌هاي مختلف تبديل مي‌شود. با استفاده از عناصر تقويتي مختلف در ساخت فيبر، پرتو ليزري با طول‌موج‌هاي متنوعي قابل ايجاد است كه براي استفاده در كاربردهاي مختلف استفاده مي‌شود.

باتوجه‌به توانايي توليد طيف وسيعي از طول‌موج‌ها، دستگاه‌هاي ليزر فايبر، در برش ليزري، تميزكردن سطوح، حكاكي، حفاري، علامت‌گذاري و جوشكاري ليزري مورداستفاده قرار مي‌گيرند. اين دستگاه‌ها مي‌توانند باتوجه‌به ظرفيت تجهيزات، انواع مواد با ضخامت‌هاي مختلفي را برش دهند. استفاده از فناوري برش ليزري فايبر به دليل هزينه‌هاي بالاتر نسبت به برش ليزر CO2 عمدتاً در توليدات صنعتي بيشتر مورداستفاده قرار مي‌گيرد. همچنين برش ليزر فايبر به دليل دقت و كيفيت بالاي برش و قابليت اجراي پيچيدگي‌هاي هندسي جايگاه ويژه‌اي در صنايع مختلف دارد.

مقاله پيشنهادي:   پوشش سقف ايستادرز
نحوه كار دستگاه برش ليزر فايبر
فناوري برش ليزري فايبر با استفاده از تشعشعات تحريك شده، پرتو ليزري متمركز و قدرتمند را توليد مي‌كند. در فرايند برش ليزر به روش فايبر، از يك ديود ليزر نوري فعال استفاده مي‌شود كه نور خروجي آن به كابل فيبر نوري منتقل مي‌شود. با برخورد پرتو ليزر با سطح مواد، نور با شدت بالا جذب شده و تبديل به گرما مي‌شود كه درنهايت باعث ذوب‌شدن سطح فلزي مي‌شود. در برش ليزر با فناوري فايبر به طور معمول از فناوري CNC استفاده مي‌شود كه امكان دريافت داده‌هاي برش از رايانه را فراهم مي‌كند. با استفاده از اين فناوري، با كنترل محورها و حركت ليزر، الگوها و طرح‌هاي خاصي را مي‌توان اجرا كرد.

دستگاه‌هاي برش ليزر فايبر قادر به كاركردن بر روي پلتفرم دوگانه هستند. در اين حالت، ورق‌ها يا قطعات كار به‌صورت خودكار بارگذاري مي‌شوند و پس از اتمام برش، محصول نهايي تخليه و دستگاه به‌صورت خودكار با قطعه خام جايگزين مي‌شود. اين نوع ميز كار را چنجر يا شاتل مي‌نامند. اين ويژگي به فرايند برش ليزر با فناوري فايبر اين امكان را مي‌دهد تا با حفظ دقت و تكرارپذيري، با سرعت بيشتري انجام شود كه باعث صرفه‌جويي در زمان در سفارش‌هاي تيراژي و تكراري مي‌شود.

انواع دستگاه‌هاي برش ليزر فايبر
به‌طوركلي اين نوع فناوري برش ليزري فايبر به دودسته دستگاه ليزر فايبر كنترل عددي و دستگاه ليزر فايبر دستي تقسيم مي‌شود كه هركدام از اين دستگاه‌هاي برش ليزر فايبر ويژگي‌هاي خاصي دارند. در برش‌كاري و حكاكي، به طور معمول از سيستم كنترل عددي استفاده مي‌شود و براي زنگ‌زدايي و جوش ليزري از دستگاه‌هاي دستي استفاده مي‌شود. قسمت‌هاي اصلي كه در تشكيل دستگاه برش ليزر با فناوري فايبر نقش دارند، عبارت‌اند از:

اپتيك شامل سورس ليزر، فيبر نوري انتقال ليزر و هد برش
الكترونيكي شامل كنترلر و درايورها
مكانيكي شامل شاسي، ريل‌ها، رك و پينيون و موتورها

مزاياي فناوري برش ليزري فايبر
فناوري برش ليزري فايبر براي ساخت و برش انواع فلزات، عملكرد بي‌نظير و فوق‌العاده‌اي دارد. برش ليزر فايبر توانايي ارائه خروجي‌هاي بهينه شده را دارد. در مقايسه با ساير روش‌هاي برش ليزري، ليزرهاي فيبر نتايج باكيفيت بالاتري را با سرعت بيشتر و مصرف مواد كمتري ارائه مي‌دهند.

جديدترين و پيشرفته‌ترين دستگاه برش ليزري
قابليت سازگاري با همه صنايع
قابل‌استفاده بر روي انواع فلزات
سازگاري با طول‌موج‌ها، دامنه‌ها و سرعت‌هاي مختلف
كارايي با سرعت بالا
افزايش كارايي با كاهش زمان نصب و راه‌اندازي
توان خروجي بالا و كيفيت پرتو
مصرف انرژي كمتر و كاهش هزينه‌هاي جاري
كاهش زمان راه‌اندازي و توقف
آسيب حرارتي كمتر
كيفيت بهتر در لبه‌هاي كار
مقاله پيشنهادي:   انواع پروفيل ساختماني و كاربرد آن
معايب برش ليزر فايبر
فناوري برش ليزري فايبر، اگرچه به‌طوركلي پيشرفت كرده است، هنوز به‌صورت كامل تكامل نيافته است و داراي معايب خاصي است. يكي از معايب برش ليزر با فناوري فايبر، قيمت بالاي خريد دستگاه و اجزاي آن است. اين دستگاه‌ها به دليل عملكرد پيچيده و كاربردهاي متنوع، هزينه‌هاي بالايي دارند. دستگاه‌هاي برش ليزر با فناوري فايبر با توان كمتر، در هنگام برش فلزات ضخيم‌تر نسبت به ليزرهاي CO2، كيفيت برش كمتري را نشان مي‌دهند.

جمع‌بندي

برش ليزر فايبر، علاوه بر فناوري پيشرفته، سرعت و دقت بي‌نظيري در برش فلزات دارد. با استفاده از فناوري برش ليزري فايبر، فرايند برش فلزات بهبوديافته و نتايج باكيفيت‌تر و بادقت بالاتري آماده مي‌شوند. ليزر فايبر فلزات از يك فيبر نوري تشكيل شده است كه توان نور ليزري را به سمت سر ابزار برش متمركز مي‌كند. باتوجه‌به نيروي كاهش‌يافته در طول مسير نوري در فيبر، نياز به عناصر ديگري ندارد و ازاين‌رو، سازوكار ساده‌تري نسبت به ساير روش‌هاي برش معمول مانند ليزرهاي CO2 دارد. شركت دالفا متخصص در ارائه انواع دستگاه‌هاي برش ليزر متناسب با فناوري روز دنيا است كه امروزه در صنايع مختلف كاربردهاي بسياري دارد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ دى ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۲۳:۲۱ توسط:مريم موضوع: نظرات (0)

استرچ متال

استرچ متال چيست؟
استرچ متال (Stretch Metal) يك ماده پيشرفته است كه در حوزه مهندسي مواد و ساختمان‌سازي به كار مي‌رود. اين ماده از جنس فلزي است كه به‌صورت شبكه‌هايي از لوله‌ها يا سيم‌هاي فلزي با ارتجاع پذيري بالا ساخته مي‌شود. استفاده اصلي از استرچ متال در صنعت ساختمان و معماري است و به‌عنوان ماده‌اي كه مي‌تواند در ساختمان‌ها و نماها براي ايجاد فرم‌ها و جلوه‌هاي منحصربه‌فرد استفاده شود، كارايي دارد. استرچ متال داراي ويژگي‌هايي همچون سبكي و مقاومت بالا در برابر رطوبت و زنگ‌زدگي است كه آن را به يك ماده مناسب براي ساختمان‌هاي مدرن تبديل كرده است.

استفاده از استرچ متال در سقف كاذب و نماها، علاوه بر ايجاد جلوه‌هاي زيبايي و ارتقاي طراحي معماري، مي‌تواند به بهبود عملكرد ساختماني از نظر استحكام نيز كمك كند. اين ماده به دليل ويژگي‌هايي كه دارد، به يكي از رويكردهاي نوين در طراحي و ساختمان‌سازي تبديل شده و در زمينه‌هاي مختلفي از جمله معماري، مهندسي عمران و طراحي داخلي مورداستفاده قرار مي‌گيرد.

كاربرد استرچ متال در سقف و نما
استرچ متال به‌عنوان يك ماده انعطاف‌پذير در طراحي و ساخت سقف كاذب (False Ceiling) استفاده مي‌شود. سقف كاذب استرچ متال يك‌لايه از مواد عايقي است كه در زير سقف اصلي ساختمان قرار مي‌گيرد و به‌منظور بهبود جلوه ظاهري، كنترل و عايق حرارت و صدا و همچنين پنهان‌كردن سيستم‌هاي مكانيكي مانند لوله‌ها و كابل‌ها استفاده مي‌شود. باتوجه‌به ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد استرچ متال، استفاده از آن در سقف كاذب به‌عنوان يك گزينه مدرن و كارآمد در طراحي ساختمان‌ها و فضاهاي داخلي موردتوجه قرار گرفته و به بهبود جلوه‌هاي ظاهري و عملكردي ساختمان‌ها كمك مي‌كند.

مقاله پيشنهادي:   پوشش سقف و ديوار با كلزيپ
استرچ متال به دليل ويژگي‌هاي منحصربه‌فردي مانند سبكي، انعطاف‌پذيري، زيبايي و مقاومت بالا گزينه‌اي ايده‌آل براي استفاده به‌عنوان پوشش در نماي ساختمان‌هاي مدرن محسوب مي‌شود. استفاده از استرچ متال در نما مزاياي بسياري دارد؛ از جمله امكان طراحي الگوها و بافت‌هاي بسيار زيبا و متنوع، سبكي و نصب آسان، مقاومت بالا در برابر عوامل جوي مخرب مانند رطوبت و خوردگي و كاهش قابل‌توجه هزينه‌هاي نگهداري نما در طولاني‌مدت. باتوجه‌به مزاياي فراوان نماي استرچ متال، استفاده از آن در نماهاي ساختماني نيز مي‌تواند گزينه‌اي اقتصادي و درعين‌حال بسيار زيبا براي جايگزيني با مصالح سنتي مانند سنگ، كامپوزيت و… باشد.

ويژگي‌هاي سقف كاذب استرچ متال
سقف كاذب استرچ متال داراي ويژگي‌ها و مشخصات فني منحصربه‌فردي است كه اين نوع سقف را به يكي از بهترين و كارآمدترين انواع سقف هاي كاذب فلزي براي انواع ساختمان‌ها تبديل كرده است. اين سقف‌ها از ورق‌هاي فلزي استرچ متال ساخته مي‌شوند.

همان‌طور كه در ابتداي مقاله به آن اشاره كرديم، استرچ متال ورق‌هايي با ضخامت بسيار كم و وزن سبك هستند كه در فرايند توليد، ورق‌هاي ضخيم فلزي از طريق كشش، به‌صورت چشمگيري نازك شده و طول آن‌ها افزايش مي‌يابد. در نتيجه ورق‌هايي با انعطاف‌پذيري و قابليت شكل‌پذيري بالا توليد مي‌شوند. استفاده از استرچ متال در سقف كاذب، باعث ايجاد ويژگي‌ها و مزاياي بسياري شده است كه در ادامه به بررسي بيشتر آن‌ها مي‌پردازيم.

۱. بارزترين ويژگي سقف كاذب استرچ متال؛ وزن سبك
سبك بودن يكي از بارزترين ويژگي‌هاي سقف كاذب استرچ متال است كه به دليل استفاده از ورق‌هاي فلزي بسيار نازك و سبك در ساخت اين نوع سقف‌ها است. ورق‌هاي استرچ متال به‌كاررفته در اين سقف‌ها، داراي ضخامتي در حدود ۰.۴ تا ۰.۸ ميلي‌متر هستند. اين در حالي است كه وزن هر مترمربع از اين ورق‌ها تنها حدود ۷ تا ۱۰ كيلوگرم است.

باتوجه‌به اين مقادير كم، وزن كلي اين سقف‌ها بسيار سبك‌تر از اكثر انواع سقف‌هاي كاذب ديگر مانند سقف‌هاي گچي يا سنگي است. سبكي سقف كاذب استرچ متال، مزاياي زيادي را به همراه دارد. از جمله مي‌توان به كاهش بار وارده بر سازه، آساني نصب و حمل‌ونقل، امكان نصب روي تيرهاي با دهانه بزرگ‌تر و كاهش هزينه‌هاي ساخت اشاره كرد.

۲. قابليت نصب سريع و آسان
قابليت نصب سريع و آسان از ديگر ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد سقف كاذب استرچ متال است كه آن را براي پروژه‌هاي ساختماني بسيار كارآمد كرده است. باتوجه‌به اين نكته كه اين نوع سقف كاذب داراي اجزا و قطعات استاندارد و پيش‌ساخته است، در محل ساختمان‌سازي براي نصب نيازي به عمليات پيچيده و زمان‌بر ندارد. وزن سبكي كه استرچ متال در سقف كاذب دارد باعث شده است تا بار كاري نصب‌كننده‌ها كاهش يابد و عمليات نصب آسان‌تر شود.

مقاله پيشنهادي:   آشنايي با سقف كاذب سمنت برد + نحوه نصب
به همين دليل امكان نصب سقف كاذب استرچ متال تنها با يك يا دو نفر قابل‌اجرا است. همچنين طراحي ماژولار و اتصالات سريع باعث مي‌شود تا مراحل نصب ساده و سريع پيش برود. استرچ متال در سقف كاذب باعث شده است تا براي نصب آن نيازي به مواد و تجهيزات سنگين و پيچيده نداشته باشيد. به‌طوركلي با استفاده از اين سقف‌ها مي‌توان در زمان و هزينه پروژه‌هاي ساختماني صرفه‌جويي قابل‌توجهي كرد.

۳. انعطاف‌پذيري و تنوع در طرح‌ها
انعطاف‌پذيري و تنوع در طرح‌ها يكي ديگر از ويژگي‌هاي بارز سقف كاذب استرچ متال است. ورق‌هاي استرچ متال در سقف كاذب، به دليل فرايند توليد مبتني بر كشش، انعطاف‌پذيري و قابليت شكل‌پذيري بسيار بالايي دارند. همين ويژگي باعث مي‌شود بتوان آن‌ها را به‌راحتي خم و منحني كرد و انواع طرح‌ها و الگوها را روي آن‌ها ايجاد نمود.

با استفاده از اين سقف‌ها مي‌توان طرح‌هايي با اشكال هندسي، منحني، موج‌دار و حتي طرح‌هاي سه بعدي را به وجود آورد كه در انواع ديگر سقف‌ها امكان‌پذير نيست. علاوه بر انعطاف‌پذيري بالا، تنوع رنگ‌ها و بافت‌هاي سطحي متنوع نيز باعث جذابيت بيشتر طرح‌ها و ايجاد زيبايي‌هاي بصري منحصربه‌فرد در اين سقف‌ها شده است.

۴. ويژگي كاربردي سقف كاذب استرچ متال؛ مقاومت بالا در برابر آتش و رطوبت
مقاومت بالا در برابر آتش و رطوبت يكي از ويژگي‌هاي مهم و كاربردي سقف كاذب استرچ متال است كه برگرفته از ساختار فلزي اين نوع سقف‌ها است. ورق‌هاي فلزي استرچ متال مورداستفاده، معمولاً از جنس آلومينيوم، فولاد ضدزنگ يا مس هستند. اين فلزات ذاتاً مقاومت بسيار بالايي در برابر حرارت و آتش دارند. همين موضوع باعث مي‌شود سقف‌هاي كاذب استرچ متال در برابر آتش‌سوزي مقاوم باشند و در صورت وقوع حريق نيز خطر فروريختن نداشته باشند.

علاوه بر اين خاصيت ضدزنگ بودن فلزات به‌كاررفته، مانع از زنگ‌زدگي و خوردگي سقف در اثر رطوبت و نفوذ آب مي‌شود. اين مقاومت در برابر رطوبت نيز باعث افزايش طول عمر سقف‌هاي استرچ متال مي‌شود؛ بنابراين مي‌توان گفت استفاده از اين سقف‌ها در مكان‌هايي مانند استخر و سونا كه در معرض رطوبت زياد هستند و همچنين در فضاهايي كه نياز به مقاومت در برابر آتش مهم است، گزينه‌اي مناسب و ايمن به‌حساب مي‌آيد.

۵. عايق ‌بندي صوتي و حرارتي
ورق‌هاي فلزي به‌كاررفته در سقف كاذب استرچ متال، به دليل داشتن ضخامت بسيار كم، خاصيت عايق‌بندي صوت قابل‌قبولي دارند و مانع انتقال و انعكاس صدا در فضاي زير سقف مي‌شوند. همچنين فضاي خالي ايجاد شده بين سقف اصلي و سقف كاذب، به‌عنوان يك‌لايه هواي ايستا عمل كرده و از انتقال گرما و سرما به‌صورت مستقيم جلوگيري مي‌كند. به همين دليل عايق‌بندي حرارتي لازم نيز توسط استرچ متال در سقف كاذب فراهم مي‌شود. ازاين‌رو، استفاده از سقف كاذب استرچ متال، مي‌تواند به صرفه‌جويي قابل‌توجهي در مصرف انرژي لازم براي تهويه‌مطبوع و گرمايش و سرمايش فضاهاي داخلي كمك كند.

۶. استرچ متال در سقف كاذب؛ طول عمر و دوام بالا
ورق‌هاي فلزي به‌كاررفته در ساخت سقف كاذب استرچ متال از مقاومت و دوام فيزيكي بسيار بالايي برخوردار هستند. همچنين مقاومت بالا در برابر خوردگي و زنگ‌زدگي، باعث افزايش طول عمر اين محصول مي‌شود.  طبق آزمايش‌ها و استانداردهاي رايج، عمر مفيد استرچ متال در سقف كاذب بين ۴۰ تا ۵۰ سال تخمين زده مي‌شود كه در مقايسه با بسياري از انواع سقف‌هاي كاذب ديگر، عدد قابل‌توجهي است.

از ديگر عوامل تأثيرگذار بر طول عمر بالاي اين سقف‌ها مي‌توان به مقاومت در برابر حريق، عدم نفوذپذيري در برابر رطوبت، و عدم نياز به نگهداري و تعميرات سنگين اشاره كرد. به‌طوركلي مي‌توان گفت سقف‌هاي استرچ متال يك سرمايه‌گذاري بلندمدت و اقتصادي براي ساختمان‌ها محسوب مي‌شوند.

جمع‌بندي

سقف كاذب استرچ متال با استفاده از ورق‌هاي استرچ متال، گزينه‌اي ايده‌آل براي پوشش سقف در ساختمان‌هاي مدرن و امروزي محسوب مي‌شود. استفاده از استرچ متال در سقف كاذب باعث مي‌شود تا مزايايي همچون سبكي، نصب آسان، انعطاف‌پذيري، زيبايي و مقاومت بالا ايجاد شود. همچنين كاربرد استرچ متال در سقف و نما نيز به دليل ويژگي‌هايي كه استرچ متال دارد، گزينه‌اي مناسب و كارآمد محسوب مي‌شود و طرف‌داران بسياري پيدا كرده است. به‌طوركلي مي‌توان نتيجه گرفت سقف‌ها و نماهاي ساخته شده از استرچ متال، عملكردي بهينه دارند و درعين‌حال ظاهري زيبا و مدرن به ساختمان‌هاي امروزي مي‌بخشند.

شركت دالفا يكي از شركت‌هاي پيشرو در زمينه توليد و اجراي انواع سقف‌هاي كاذب استرچ متال است. اين شركت محصولات خود را تحت برند تجاري EOS عرضه مي‌كند. اين شركت با به‌كارگيري دانش فني و تجهيزات پيشرفته، محصولاتي باكيفيت و طرح‌هاي متنوع در زمينه سيستم سقف‌ كاذب فلزي توليد و عرضه مي‌كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ دى ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۲۱:۴۶ توسط:مريم موضوع: نظرات (0)

آبرو گالوانيزه

آبرو گالوانيزه چيست؟
نصب انواع آبرو گالوانيزه بهترين گزينه جهت جلوگيري از ريزش آب باران و برف به داخل سازه‌ها و سوله‌هايي كه داراي سقف شيب‌دار هستند است. به اين نكته توجه داشته باشيد كه آبروهاي گالوانيزه باتوجه‌به شرايط آب‌وهوايي مناطق مختلف طراحي و توليد مي‌شوند. به‌صورت كلي مي‌توان گفت آبروها يا ناوداني‌ها باهدف هدايت آب باران در زير لبه سقف‌هاي شيرواني و شيب‌دار ساختمان‌ها و سوله‌ها نصب مي‌شوند. علت استفاده از ورق گالوانيزه در انواع آبروهاي شيرواني مقاومت بالاي آن در انواع شرايط اقليمي است.

در حقيقت مي‌توان گفت اين ورق به‌صورت جوي آب عمل و آب جوي يا سقف را به يك سمت هدايت مي‌كند. از جمله كاربردهاي آبرو گالوانيزه مي‌توان براي استفاده در سقف شيب‌دار سوله‌هاي صنعتي، خانه‌هاي ويلايي، سر درب ورودي ساختمان‌ها و… اشاره نمود.

توليد انواع آبروهاي گالوانيزه
انواع آبرو گالوانيزه بيشتر در ضخامت 0.4 mm توليد و ساخته مي‌شوند. براي تهيه و ساخت اين پروفيل‌ها از ورق‌هايي استفاده مي‌شود كه در مقابل رطوبت هوا و محيط نمناك داراي مقاومت در برابر خوردگي بوده و ضدزنگ باشند. به همين علت اغلب براي ساخت اين آبروها از ورق‌هاي گالوانيزه يا ورق‌هاي رنگي ضدزنگ استفاده مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر مقاله آموزشي ورق گالوانيزه؛ رنگ‌آميزي ورق گالوانيزه مطالعه شود. همچنين چون اين ورق‌ها براي پوشش سقف استفاده مي‌شوند بايد داراي وزن سبك باشند و به همين علت بايد از ورق‌هاي با ضخامت كم مثل 3،2.5،2mm استفاده شود، تا سبك‌وزن باشند.

بعد از انتخاب ورق مناسب و بريدن ورق در اندازه موردنظر با استفاده از دستگاه و ماشين‌آلات مناسب مانند رول فرمينگ اين پروفيل‌ها توليد مي‌شوند. به‌اين‌ترتيب كه قالب‌هاي مشخص را در دستگاه رول فرمينگ قرار مي‌دهند و به كمك آن‌ها پروفيل آبرو نهايي ساخته مي‌شود و براي عرضه به بخش انبار فرستاده مي‌شود.

ويژگي ‌هاي ظاهري آبروهاي گالوانيزه
اين ورق‌ها داراي ضخامت‌هاي ۰.۵۰ ميلي‌متر، ۰.۶۰ ميلي‌متر و ۰.۷۰ ميلي‌متر هستند و به دو صورت هلالي و قوسي نصب مي‌شوند. انواع آبرو گالوانيزه كه ضخامت بيشتر از ۰.۷ ميلي‌متر دارند بايد فاصله پرين هاي سازه با رعايت درصد شيب به شكل چهارگوش در كارگاه‌هاي برش و خم ساخته ‌شوند.

ضخامت آبروهاي گالوانيزه بين ۱ تا ۲ ميلي متر است و با استفاده از ورق‌هاي گالوانيزه براي ساخت، بايد محل اتصال توسط جوش‌كاري به صورت آب بند شده درآيد. فاصله تسمه آبروهاي گالوانيزه باتوجه‌به ضخامت آن‌ها تعيين مي گردد. به علاوه يك نوع آبرو ديگر با عنوان آبرو مخفي وجود دارد كه محل نصب آن ميان خط الراس‌ها در سقف‌هاي شيرواني است و مانع از تجمع آب در اين محل‌ها مي‌شود.

ورق‌هايي كه در ساخت انواع آبرو گالوانيزه استفاده مي‌شود به سبب اين كه سقف ساختمان كاملا در معرض رطوبت برف و باران قرار دارد، از ساندويچ پانل براي ساخت آن‌ها استفاده مي‌شود كه كار هدايت آب را بر عهده دارد. استفاده از آبروهاي گالوانيزه تنها محدود به سقف نيست و از آن‌ها در مجاري آب يا كناره‌هاي خيابان نيز استفاده مي‌كنند.

انواع آبروهاي گالوانيزه
آبرو گالوانيزه يا پروفيل آبرو يك نوع منحصربه‌فرد ندارد و در واقع انواع مختلفي از اين نوع پروفيل در بازار آهن موجود است. در ادامه به بيان انواع آبرو گالوانيزه يا آبچكان پرداخته شده است.

۱. آبرو جعبه‌اي گالوانيزه
پروفيل‌هاي گالوانيزه يا ناوداني شيرواني داراي ضخامت ۱ ميلي‌متر الي ۲ ميلي‌متر هستند. درصورتي‌كه در ساخت اين نوع آبروها از ورق گالوانيزه استفاده شود بايد نقطه محل اتصال با جوش آب‌بند شود و باتوجه‌به ضخامت آبرو فاصله تسمه آن به‌صورت دقيق مشخص مي‌شود. نصب ناوداني شيرواني يا پروفيل‌هاي گالوانيزه اهميت زيادي دارد و بايد درست انجام شوند.

۲. انواع آبرو گالوانيزه؛ آبرو لندني
آبرو گالوانيزه لندني با نام‌هاي ديگر مانند پروفيل گرد و پروفيل فيتيله نيز شناخته مي‌شود. كاربردهاي آبرو گالوانيزه لندني بيشتر براي پوشش سقف‌هاي شيرواني و سقف‌هاي وسيع‌تر است. در سقف‌هاي وسيع‌تر با متصل‌كردن پروفيل لندني به يكديگر سقف‌ها را پوشش مي‌دهند. محبوبيت پروفيل لندني يا گرد زياد بوده و مي‌توان گفت عامه‌پسند است.

يكي از مشكلات انواع آبرو گالوانيزه باتوجه‌به شرايط محيطي مورداستفاده مي‌توان گفت خوردگي و آسيب‌پذيري اين پروفيل است. در حقيقت مي‌توان گفت اين نوع پروفيل مقاومت زيادي براي زمان طولاني ندارد و باگذشت زمان دچار مشكلاتي مانند خوردگي مي‌شود.

مقاله پيشنهادي:   انواع ديوارپوش كامپوزيت؛ كاربرد آن در ساختمان سازي

۳. آبرو مخفي
آبرو مخفي نوع خاصي از پروفيل‌هاي گالوانيزه است. اين نوع آبروها بر روي سقف‌هاي شيب‌دار و مابين خط الراس‌ها براي هدايت آب برف‌وباران نصب مي‌شوند.

كاربردهاي آبرو گالوانيزه
همواره ابزار و تجهيزات مختلفي در صنعت ساخت‌وساز مورداستفاده قرار مي‌گيرد كه هريك از اين تجهيزات كارايي و كاربرد مخصوص به خود را دارند. يكي از اين تجهيزات انواع آبرو گالوانيزه است كه در زير كاربردهاي آبرو گالوانيزه بيان شده است.

جهت استفاده در سقف شيرواني
جهت استفاده در سقف پاركينگ به‌منظور جلوگيري از نفوذ آب
براي استفاده در مراكز توليدي مثل گلخانه، مرغداري، گاوداري
براي اتصال روي ساندويچ پانل‌هاي سقفي
جمع‌بندي

همان‌طور كه در بالا اشاره شد انتقال آب برف‌وباران بر روي زمين و همچنين استفاده به‌عنوان سقف‌هاي شيب‌دار مناطق شمالي از جمله كاربردهاي آبرو گالوانيزه است. در ساخت انواع آبرو گالوانيزه خاصيت ضدزنگ بودن براي اين نوع پروفيل از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. به همين دليل در ساخت آبرو گالوانيزه از ورق‌هاي رنگي و گالوانيزه استفاده مي‌شود. پروفيل‌هاي لندني و جعبه اي از جمله انواع آبروهاي گالوانيزه هستند كه كاربردهاي متفاوتي دارند.

تعيين قيمت پروفيل آبرو به عوامل مختلفي از جمله ورق استفاده شده براي تهيه و توليد آن و… بستگي دارد. شركت معتبر بين‌المللي دالفا با استفاده از دقيق‌ترين و به‌روزترين دستگاه‌ها اقدام به طراحي و توليد انواع مختلفي از پوشش‌هاي سقفي و نماي دوپوسته به همراه كليه اكسسوري‌ها و فينشينگ‌هاي مربوطه در قالب پكيج‌هاي جامع ساختماني نموده است. جهت كسب اطلاعات بيشتر در خصوص تنوع و قيمت محصولات مي‌توانيد به وب‌سايت دالفا مراجعه نموده و با كارشناسان اين مجموعه در ارتباط باشيد.
 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ دى ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۱۹:۵۳ توسط:مريم موضوع: نظرات (0)

فلاشينگ

فلاشينگ نماي ساختمان چيست؟
فلاشينگ به‌عنوان روشي براي بازسازي بخش‌هاي مختلف نماي ساختمان و يا پوشاندن بخش‌هاي آسيب‌ديده استفاده مي‌شود. گذشته از اين فلاشينگ ساختمان از واردشدن آسيب‌هاي بعدي به ساختمان نيز جلوگيري مي‌كند. فلاشينگ نماي ساختمان را از جنس ورق گالوانيزه، روغني و رنگي در ضخامت‌هاي مختلف مي‌سازند تا در طيف گسترده‌اي از كاربردها نظير پوشاندن شيرواني تا زيباسازي درب و پنجره قابل‌استفاده باشد.

انواع فلاشينگ ساختمان؛ كاربرد فلاشينگ در ساختمان چيست؟
انواع فلاشينگ ساختمان متناسب با جنس آن در بخش‌هاي مختلفي از ساختمان شامل فلاشينگ پنجره، روي ديوار، سقف، پشت‌بام، شيرواني، ساندويچ پانل، ورق‌كاري و شيرواني هلال داخلي است. به‌عنوان يك مورد از مهم‌ترين كاربرد فلاشينگ ساختمان مي‌توان به پوشاندن لوله شيرواني و آب‌بندي سقف و ديوارها اشاره كرد. از ديگر مواردي كه از فلاشينگ در ساختمان استفاده مي‌شود مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

روي پيشاني ساختمان
روي آبچكان ساختمان
پوشش سوله‌ها، انبارها و كارخانه‌هاي صنعتي
پوشش سقف آلاچيق‌ها، استخرها و ساختمان‌هاي ورزشي
عايق‌سازي ساختمان‌هاي ويلايي و گلخانه‌ها
اجراي پارتيشن در محيط‌ داخلي ساختمان‌هاي اداري، صنعتي، تجاري، ورزشي و سردخانه‌ها

انواع فلاشينگ ساختمان از نظر زاويه ساخت و شكل ظاهري
ويژگي‌هاي ظاهري و شكل منحصربه‌فرد ساخت اين مدل از انواع فلاشينگ ساختمان باعث‌شده تا تنها براي استفاده در بخش‌هاي خاصي از ساختمان و نوع خاصي از سازه‌ها مناسب باشند. در ادامه برخي از معروف‌ترين و پركاربردترين انواع فلاشينگ نماي ساختمان از نظر زاويه ساخت و شكل ظاهري را بررسي كرده‌ايم:

۱. فلاشينگ نبشي
همان‌طور كه از نام فلاشينگ نبشي مشخص است، براي مواردي همچون پوشش درز بين سقف ديوار از داخل و يا خارج كاربرد دارد؛ به همين دليل آن را در دو نوع توليد مي‌كنند كه لبه‌هاي آن به داخل و يا خارج خم شده است. رنگ‌آميزي بخش داخلي و يا خارجي اين مدل فلاشينگ نشان مي‌دهد كه اين مدل فلاشينگ‌ها براي كدام نوع استفاده طراحي شده‌اند.

مقاله پيشنهادي:   متريال هاي عايق
2. انواع فلاشينگ ساختمان؛ فلاشينگ مدل يو (U)
فلاشينگ يو شكل با زاويه ۹۰ درجه در ابعاد و رنگ‌هاي مختلف توليد مي‌شود. طراحي ويژه اين مدل فلاشينگ باعث‌شده تا مقاومت و استحكام بالايي براي محافظت از نماي ساختمان نشان دهد. اين مدل فلاشينگ بيشتر در مواردي مثل پوشاندن محل اتصال ساندويچ پانل ديوارها و همچنين درزبندي كامل ساندويچ پانل‌هاي سقفي كاربرد دارد. ديوارهاي كوتاه گزينه‌هاي مناسب‌تري براي استفاده از فلاشينگ يو شكل است.

3. فلاشينگ سه پله (Z)
در ميان انواع فلاشينگ ساختمان، طرح فلاشينگ سه پله كه براي ممانعت از ورود آب به سازه استفاده مي‌شود، با زاويه ۹۰ درجه ساخته مي‌شود و لبه‌هاي خم‌شده دارد. اين مدل كه معمولا در بخش جلويي ساندويچ پانل سقف به منظور كاهش آسيب آفتاب استفاده مي‌شود، در رنگ‌ها و اندازه‌هاي متفاوتي ساخته مي‌شود.

۴. فلاشينگ تاج
اين مدل فلاشينگ با زاويه مشخصي توليد شده تا سه بخش رويه، فوم درزگير و فلاشينگ زيره به‌درستي روي‌هم قرار بگيرد. قرارگرفتن اين لايه‌ها روي‌هم به شيوه درست، باعث مي‌شود تا آب‌بندي و پوشش سقف موج‌هاي ساندويچ پانل‌ها به‌درستي انجام شود. كاربرد اين مدل فلاشينگ در تاج و بخش‌هاي بالايي سقف سوله‌ها است؛ همچنين اين مدل براي مواردي كه سازه سقف دوشيب نيز دارد هم گزينه مناسبي است.

انواع فلاشينگ ساختمان از نظر كاربرد
بديهي است كه فلاشينگ ساختمان كاربردهاي ويژه‌اي دارد و دانستن اين كاربردها و اينكه براي استفاده در كدام بخش‌ها مناسب‌تر است براي بالابردن مقاومت ساختمان بسيار اهميت دارد. در ادامه به بررسي رايج‌ترين انواع فلاشينگ ساختمان از نظر كاربرد مي‌پردازيم.

۱.فلاشينگ پنجره
آسيب‌پذيرترين بخش ساختمان لبه و قرنيز درها و پنجره‌ها است و فلاشينگ پنجره نيز دقيقا در همين قسمت‌ها نصب مي‌شود. نصب اين مدل فلاشينگ علاوه بر اين‌كه باعث استحكام و آب‌بندي ساختمان مي‌شود، به زيبايي ظاهري ساختمان نيز كمك مي‌كند. برخي از معروف‌ترين انواع فلاشينگ پنجره شامل گاتر فرانسوي پله‌دار، گاتر دولبه، گاتر چهارچوب قاشقي و گاتر چهارچوب سايه‌دار است.

۲. انواع فلاشينگ ساختمان از نظر كاربرد؛ فلاشينگ روي ديوار
كاربرد اصلي فلاشينگ روي ديوار پوشش‌دهي بخش‌هايي است كه براي بالابردن مقاومت سازه بسيار موثر است و همچنين قابليت پوشش‌دهي نيز دارد. اين مدل فلاشينگ پس از اجراي ساندويچ پانل يا ورق گالوانيزه براي پوشاندن نقطه اتصال سقف و ديوار به هم استفاده مي‌شود. فلاشينگ‌ روي ديوار براي محيط‌هايي مانند ديوار انبارها، كارخانه‌ها، كارگاه‌هاي صنعتي و سالن‌هاي ورزشي كاربرد دارد.

۳. انواع فلاشينگ ساختمان؛ فلاشينگ سقف
اين رول فلزي نازك به‌عنوان عاملي محافظ براي بالابردن مقاومت سقف در برابر رطوبت و شرايط نامناسب آب‌وهوايي به كار مي‌رود. جنس مناسب براي ساخت فلاشينگ سقف براي‌ آنكه بتواند بالاترين مقاومت را داشته باشد، مس، آلومينيوم، سرب و يا فولاد است.

۴. فلاشينگ پشت ‌بام
لبه پشت‌بام ساختمان‌ها به علت آنكه بيشتر از ساير نقاط ساختمان در معرض آسيب قرار مي‌گيرد بايد توسط عاملي خارجي محافظت شود. درگذشته براي محافظت از اين بخش ساختمان، از سنگ‌هاي به خصوصي استفاده مي‌شد كه متاسفانه در مقابل آسيب‌هايي مانند شكستگي و خوردگي مقاومت بالايي نداشت. فلاشينگ ‌بام نسل جديد لايه محافظ است كه در برابر آسيب‌هايي كه نسل قبلي مي‌ديدند نيز مقاوم است.

مقاله پيشنهادي:   ويژگي هاي نماي خشك سراميك
انواع فلاشينگ از نظر طرح اجرايي
انواع فلاشينگ ساختمان از نظر طرح اجرايي به دودسته فلاشينگ داخلي و خارجي تقسيم مي‌شود. هر يك از اين فلاشينگ‌ها كاربردهاي ويژه‌اي دارند كه به آن‌ها خواهيم پرداخت:

۱. فلاشينگ داخلي
فلاشينگ داخلي نوعي فلاشينگ پنهان از ديد است كه بيشتر در مكان‌هايي استفاده مي‌شود كه احتمال نفوذ آب در آن بيشتر است. اين مدل فلاشينگ با استفاده از سوراخ‌هايي كه داخل آن قرار دارد، آب جمع شده را به قسمت‌هاي بيروني ديوار منتقل كرده و مانع نفوذ آب به داخل آن مي‌شود.

۲. فلاشينگ خارجي
فلاشينگ خارجي برخلاف فلاشينگ خارجي در معرض ديد است. بيشترين كاربرد اين نوع فلاشينگ در نماي خارجي ساختمان است. اين سازه به‌منظور جلوگيري از ورود رطوبت به ديواره‌هاي پشت‌بام، لبه جلويي پنجره‌ها و نفوذ رطوبت به ديوار حياط استفاده مي‌شود.

انواع فلاشينگ در ساختمان از نظر شكل ظاهري
انواع فلاشينگ ساختمان از نظر شكل ظاهري به سه دسته اصلي تقسيم مي‌شوند. هر يك از اين دسته‌ها كاربردهاي ويژه‌اي دارند و در بخش‌هاي مختلفي از ساختمان به كار مي‌روند كه به آن‌ها خواهيم پرداخت.

فلاشينگ آينه ‌اي: فلاشينگ آينه‌اي يا رومي كه بيشتر در بخش سقف ساختمان به كار مي‌رود از منحصربه‌فردترين انتخاب‌هايي است كه مي‌تواند ظاهر جذابي به ساختمان شما بدهد.
فلاشينگ هلالي: فلاشينگ هلالي كه از جنس ورق گالوانيزه ساخته مي‌شود، در ابعاد و ضخامت‌هاي گوناگون در بازار موجود است. اين نما كه به‌عنوان يك پوشش باكيفيت براي شيرواني ساختمان استفاده مي‌شود، به دليل طراحي خاص خود ظاهري فوق‌العاده به ساختمان مي‌بخشد.
فلاشينگ پله‌دار: نوع سوم فلاشينگ كه در دسته‌بندي فلاشينگ از نظر شكل ظاهري تقسيم‌بندي مي‌شود، فلاشينگ پله‌دار است. اين مدل كه در ابعاد و ضخامت‌هاي گوناگون توليد مي‌شود، پركاربردترين نوع فلاشينگ در نماي ساختمان است.
مزاياي استفاده از انواع فلاشينگ ساختمان
استفاده از انواع فلاشينگ ساختمان به خصوص در نماي بيروني مزايايي نظير آب‌بندي ساختمان و جلوگيري از واردشدن آسيب به آن دارد؛ همچنين اين سازه قابل رنگ‌آميزي است و مي‌توانيد پس از گذشت مدتي براي تنوع بخشيدن و يا آوردن حس تازگي و بازسازي آن را رنگ‌آميزي كنيد. يكي از مشكلاتي كه پس از اجراي سقف شيرواني براي ساختمان پيش مي‌آيد آسيب‌پذيربودن سازه در مقابل باد است. استفاده از فلاشينگ در نماي ساختمان مقاومت سقف نسبت به وزش بادهاي شديد را بالا برده و احتمال كنده‌شدن تكه‌هاي شيرواني را كاهش مي‌دهد.

مقاله پيشنهادي:   نماي فايبر سمنت برد بهتر است يا نماي وينيل
اين نوع مدل در بين انواع فلاشينگ ساختمان در كنار مزايايي كه براي حفاظت از سازه ساختمان دارد، از ورود هواي سرد و گردوغبار به ساختمان جلوگيري مي‌كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ دى ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۱۸:۰۸ توسط:مريم موضوع: نظرات (0)

نماي پانچ متال

نماي پانچ متال چيست؟
نماي پانچ متال يا پانچ پليت صفحات فلزي هستند كه با استفاده از دستگاه‌هاي پيشرفته خاصي ساخته مي‌شوند. ورقه‌هاي پانچ متال از جنس فلزاتي مانند آلومينيوم، كامپوزيت يا گالوانيزه هستند. از نماي كاربردي پانچ متال به‌عنوان پوسته دوم در نماي ساختمان استفاده مي‌شود. از مهم‌ترين ويژگي ‌هاي نماي پانچ متال مي‌توان به مقاومت در برابر عوامل محيطي، بهينه‌سازي مصرف انرژي، ايجاد عايق صوتي و ايجاد نماي مدرن ساختمان و ايجاد خلاقيت در نما ساختمان اشاره كرد.

ويژگي هاي نماي پانچ متال
همان‌طور كه در قسمت قبل گفته شد نماي پانچ متال يكي از انواع نماي فلزي طرح‌دار در ساختمان سازي است كه از آهن و آلومينيوم تهيه مي‌شود. اين نما در برابر تغييرات جوي و محيطي استحكام زيادي دارد. البته در مواردي از ورق‌هاي كامپوزيت، فايبر سمنت و فولاد نيز استفاده مي‌شود. با استفاده از دستگاه‌هاي برش CNC روي اين ورقه‌هاي فلزي سوراخ‌ها يا چشمه‌هايي ايجاد مي‌شود.

اين چشمه‌ها نور واردشده به ساختمان را به‌خوبي كنترل مي‌كنند و اين يكي از مهم‌ترين ويژگي هاي نماي پانچ متال است. نما پانچ متال از نوع سيستم نماهاي فلزي است كه در گروه نماهاي پيش‌ساخته قرار مي‌گيرد. ورقه‌هاي پانچ متال وزن سبكي دارند و ايجاد چشمه‌هاي متعدد با اشكال منظم و زيبا موجب سبك‌تر شدن وزن آن‌ها نيز مي‌شود.

ويژگي هاي نماي پانچ متال؛ روش توليد ورق پانچ متال
براي آماده‌سازي نماي كاربردي پانچ متال با استفاده از دستگاه‌هاي پانچ و بر اساس يك الگوي مشخص از قبل طراحي‌شده، حفره‌ها يا چشمه‌هايي روي ورق‌هاي فلزي ايجاد مي‌شود. از ويژگي هاي نما پانچ متال اين است كه صفحات جدا از يكديگر مي‌توانند يك طرح يكپارچه را به نمايش درآورند يا اينكه طراحي به صورتي باشد كه هر پنل داراي طرحي جدا از ساير پنل‌ها باشد.

موارد استفاده از ورق ‌هاي پانچ متال
علاوه بر اينكه از ورقه‌هاي فلزي پانچ به‌عنوان نماي ساختماني پانچ متال استفاده مي‌شود كاربردهاي ديگري نيز دارد. كاربرد ورق پانچ متال به شرح زير است:

به‌عنوان سقف كاذب
ديوارپوش داخلي
هندريل تراس
پارتيشن
تسهيل‌كننده گردش هوا دور تأسيسات بام
استفاده به‌عنوان تابلو
انواع برش CNC روي ورق پانچ متال
براي ايجاد حفره‌ها يا همان چشمه‌ها روي ورقه‌هاي فلزي از دستگاه‌هاي مختلفي استفاده مي‌شود كه پركاربردترين نوع آن‌ها دستگاه CNC است. انواع برش‌هاي CNC عبارت‌اند از:

برش CNC به‌وسيله ليزر
برش CNC به‌وسيله دستگاه‌ تيغه‌اي
برش CNC به‌وسيله واترجت
برش CNC به‌وسيله دستگاه پرس سنبه‌اي
بررسي ويژگي هاي نماي پانچ متال
يكي از جديدترين نماهاي ساختماني نما پانچ متال است كه به‌عنوان پوسته دوم روي نماهاي ساختماني اجرا مي‌شود. اين نوع نما ويژگي‌ها و مزاياي منحصربه‌فردي دارد كه موجب افزايش كاربرد آن در ساختمان‌سازي شده است. از مهم‌ترين ويژگي هاي نماي پانچ متال كه در حقيقت مزاياي آن هم حساب مي‌شود مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

سبك‌وزن بودن ورقه‌هاي پانچ متال موجب شده تا حمل اين نوع ورقه‌ها و نصب آن‌ها راحت باشد.
نماي ساختماني پانچ متال علاوه بر استفاده به‌عنوان نماي داخلي يا خارجي ساختمان يك عايق نوري و صوتي بسيار كارآمد است. براي ساختمان‌هايي كه در معرض نور شديد خورشيد قرار دارند نماي پانچ متال نور را به‌خوبي كنترل مي‌كند.
يكي ديگر از مهم‌ترين ويژگي هاي نماي پانچ متال استقامت آن‌ها در برابر تغييرات جوي و شرايط محيطي است.
سهولت نگهداري و تميزكردن نماهاي پانچ متال
زيبايي و جذابيت بصري منحصربه‌فرد
انواع نماي كاربردي پانچ متال
باتوجه‌به ويژگي هاي نماي پانچ متال كاربرد آن در صنعت ساختمان‌سازي بسيار گسترده است. تنوع طراحي از ديگر ويژگي‌هاي نماي ساختماني پانچ متال است. نماي پانچ متال در طرح‌هاي مختلفي وجود دارند كه عبارت‌اند از:

نماي پانچ متال مربع: مناسب براي ساختمان‌هايي با وزن بيشتر، داراي مقاومت بسيار بالا و زيبايي بصري جذاب
نما پانچ متال گرد: بسيار محبوب و پرطرف‌دار، داراي انعطاف‌پذيري بالا
نماي پانچ متال شكاف‌دار: مورداستفاده در نماي بيروني و داخلي مانند دفاتر پيشخوان، پنجره‌ها و فيلترها
نماي پانچ متال تزييني: مورداستفاده براي ديوارهاي جداساز درون دفاتر و ساختمان، دكوراسيون داخلي، پارتيشن، كف‌سازي و درب
اجرا و نصب ورق پانچ متال در نماي ساختمان
ويژگي هاي نماي پانچ متال ايجاب مي‌كند تا اين نما به‌صورت خشك روي ساختمان نصب شود و نصب آن به زيرسازي نياز دارد. نماي زيرين مي‌تواند از مصالح مختلف مانند نماي خشك سراميك، سنگ، سمنت، شيشه و كامپوزيت باشد. روش‌هاي نصب نماي كاربردي پانچ متال عبارت‌اند از:

نصب با استفاده از پيچ: ابتدا تكميل مراحل زيرسازي، سپس اتصال ورقه‌هاي نماي پانچ متال به‌صورت مستقيم با استفاده از پيچ‌هاي گالوانيزه
نصب با استفاده از براكت: استفاده از براكت در ۴ طرف ورق پانچ كه موجب بيرون‌زدگي‌هايي روي نما مي‌شود. اين روش جلوه بصري جذابي به ساختمان مي‌دهد.
نصب به روش سيستم كامپوزيت: اين روش شبيه اجراي كامپوزيت نما است و پيچ‌ها در درز نصب مي‌شوند. به همين دليل روي نما اثري از سوراخ يا حفره وجود ندارد.
نصب نما پانچ متال به روش خم روي سازه‌هاي فلزي: خم‌كردن لبه ورق و افزايش مقاومت آن، اتصال ورق پانچ توسط پيچ‌هاي گالوانيزه به زيرسازي
ويژگي هاي نماي پانچ متال آن را به يكي از محبوب‌ترين و زيباترين نماهاي ساختماني تبديل كرده است.

عوامل مؤثر بر قيمت طراحي و اجراي نماي ساختماني پانچ متال
ويژگي هاي نماي پانچ متال همچون جذابيت بصري، استقامت بالا، كمك به تهويه طبيعي ساختمان، عايق صوتي و نوري، سرعت نصب بالا موجب افزايش كاربرد اين نوع نما در ساختمان‌سازي شده است. قيمت طراحي، نحوه اجرا و روش نصب نما پانچ متال به عوامل متعددي بستگي دارد كه عبارت‌اند از:

جنس ورق پانچ متال
متراژ نماي ساختمان (متراژ متريال ورق پانچ متال)
روش نصب و نوع اتصالات نگهدارنده
ضخامت ورق پانچ متال براي نماي كاربردي پانچ متال
طرح چشمه‌هاي ورق پانچ متال
جمع‌بندي

يكي از نماهاي ساختماني جذاب و محبوب نما پانچ متال است. از مهم‌ترين ويژگي هاي نماي پانچ متال مي‌توان به استحكام آن در برابر تغييرات جوي، عايق صوتي و نوري و وزن سبك آن اشاره كرد. با استفاده از دستگاه CNC روي ورق‌هاي پانچ متال حفره يا چشمه‌هايي ايجاد مي‌شود كه طرح آن توسط دستگاه مشخص شده است.

نماي كاربردي پانچ متال به‌عنوان پوسته دوم روي ساختمان اجرا مي‌شود و روش نصب آن به ۴ روش مختلف است. استفاده از براكت، نصب به شيوه خم، روش سيستم كامپوزيت و استفاده از پيچ روش‌هاي نصب ماي پانچ متال است. قيمت نصب اين نوع نما به عوامل مختلفي مانند متراژ ساختمان، نوع طرح، روش نصب و جنس ورق پانچ متال بستگي دارد.

مقاله پيشنهادي:   طراحي نما چيست و در آن بايد به چه نكاتي توجه نمود ؟!
شركت دالفا توليد‌كننده انواع مختلف فلاشينگ، نماهاي ساختماني، پروفيل‌هاي فلزي و پوشش‌هاي سقفي، تلاش مي‌كند تا با انجام فعاليت‌هاي تحقيقاتي، كيفيت محصولات خود و رضايت مصرف‌كنندگان را افزايش دهد. از جمله ويژگي‌هاي مهم محصولات دالفا كيفيت عالي، سرعت نصب بالا، جذابيت بصري، هزينه مناسب و دوستدار محيط‌زيست است. با مراجعه به صفحه تماس با ما مي‌توانيد اطلاعات كامل مربوط به محصولات و پروژه‌هاي شركت را كسب كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ دى ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۱۶:۲۵ توسط:مريم موضوع: نظرات (0)

نماي فلزي ساليد آلومينيوم

نماي ساليد آلومينيوم چيست
نماي فلزي ساليد آلومينيوم يكي از انواع نماهاي خارجي است. در طراحي اين نوع نما، معماران ورق‌هاي آلومينيوم ساليد را به‌صورت پيوسته و بدون فضاهاي خالي به ساختمان متصل مي‌كنند. اين اتصال به‌گونه‌اي است كه يك سطح صاف و هموار را ايجاد مي‌كند. امروزه نماي فلزي ساليد آلومينيوم به دليل داشتن ويژگي‌هاي خاص و منحصربه‌فرد، محبوبيت زيادي در صنعت ساختمان پيدا كرده است. ازجمله مزاياي استفاده از نماي فلزي ساليد آلومينيوم مي‌توان به مقاومت بالا در برابر خوردگي، سبكي و سهولت در نصب، انعطاف‌پذيري و قابليت چاپ اشاره كرد.

كاربرد ورق آلومينيوم ساليد در نماهاي ساختماني به‌گونه‌اي است كه به طراحان و معماران امكان مي‌دهد تا نماهايي با طرح و شكل‌هاي منحصربه‌فرد و خاص ايجاد كنند و زيبايي و شكوه ساختمان را افزايش دهند. كاربرد ورق آلومينيوم ساليد معمولاً براي ساخت نما در ساختمان‌هاي تجاري، اداري، هتل‌ها، مراكز خريد و نماهاي مدرن است. ويژگي نماي آلومينيوم ساليد به‌گونه‌اي است كه مي‌توان آن را يك‌راه براي ايجاد ظاهري مدرن، زيبا و بادوام در ساختمان‌ها معرفي كرد.

ويژگي نماي آلومينيوم ساليد
ويژگي‌هاي متنوع و خاص نماي ساليد آلومينيوم، آن را به يك گزينه مناسب براي ساخت نماهاي ساختماني مختلف و مدرن تبديل مي‌كند. برخي از انواع ويژگي نماي آلومينيوم ساليد عبارت‌اند از:

۱- مقاومت بالا
فلز آلومينيوم مقاومت بالايي در برابر خوردگي و زنگ‌زدگي دارد؛ به همين دليل از ورق ساليد آلومينيوم به‌عنوان يك ايده بادوام در نماهاي ساختماني استفاده مي‌شود.

مقاله پيشنهادي:   كاربرد زيپ پانل يا سقف ايستادرز؛ مقاوم ترين مصالح ساختماني نوين
۲- سبكي و سهولت در نصب
يكي از دلايل كاربرد ورق آلومينيوم ساليد در ساخت نماي ساختمان، وزن بسيار سبك آن است كه نصب آن را بسيار آسان مي‌كند. اين ويژگي نماي آلومينيوم ساليد باعث كاهش هزينه و زمان نصب نما مي‌شود.

۳- قابليت انعطاف‌پذيري
ورق آلومينيوم ساليد قابليت انعطاف‌پذيري دارد. اين ويژگي منحصربه‌فرد جذابيت و كاربرد ورق آلومينيوم ساليد را چندين برابر مي‌كند. معماران مي‌توانند نماي ساليد آلومينيوم را به‌راحتي به شكل‌هاي مختلف طراحي كنند.

۴- چاپ پذيري
قابليت چاپ انواع طرح‌ها و رنگ‌ها بر روي ورق آلومينيوم ساليد وجود دارد. اين ويژگي به طراحان اين امكان را مي‌دهد تا طرح‌ها و الگوهاي موردنظر خود را بر روي نماي ساختمان چاپ كنند و به نماهاي منحصربه‌فردي دست يابند.

۵- دوام و پايداري
آلومينيوم يكي از موادي است كه با گذر زمان و تأثير عوامل محيطي مانند نور خورشيد و هوا، تغيير نمي‌كند. اين به معناي دوام و پايداري بالاي نماي ساليد آلومينيوم است؛ اگر از اين نما استفاده مي‌كنيد بايد بدانيد كه ساختمان شما براي سال‌ها به شكل زيبا و بادوام اوليه خود باقي خواهد ماند.

۶- عايق حرارتي
نماي ساليد آلومينيوم يك عايق حرارتي خوب براي ساختمان شما خواهد بود. اين نما از انتقال حرارت به ساختمان شما جلوگيري مي‌كند. اين ويژگي نماي فلزي ساليد آلومينيوم موجب كنترل بهتر دماي داخلي ساختمان شما خواهد شد.

۷- مقاومت مكانيكي
آلومينيوم ساليد از مقاومت مكانيكي بالايي برخوردار است و مي‌تواند با نيروهاي خارجي مانند باد، زلزله و ضربه‌ها به‌خوبي مقابله كند. اين ويژگي، نماي ساليد آلومينيوم را به يك انتخاب مناسب و عالي براي ساختمان‌هايي كه نياز به پايداري ساختاري بيشتري دارند، تبديل مي‌كند.

۸- پايان كار زيبا
نماي ساليد آلومينيوم داراي ظاهري زيبا و مدرن است كه به ساختمان زيبايي و جذابيت فوق‌العاده‌اي مي‌بخشد. طراحي‌هاي متنوع و قابليت شخصي‌سازي آن، به معماران و طراحان امكان مي‌دهد تا نماهايي با الگوها و طرح‌هاي منحصربه‌فرد را براي ساختمان انتخاب كنند.

كاربرد ورق آلومينيوم ساليد در نماهاي ساختماني
ورق آلومينيوم ساليد به دليل ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد خود، در ايجاد نماهاي ساختماني متنوعي استفاده مي‌شود. برخي از انواع كاربرد ورق آلومينيوم ساليد عبارت‌اند از:

۱- نماهاي بيروني ساختمان
از ورق آلومينيوم ساليد مي‌توان به‌عنوان يك جزء اصلي نماهاي بيروني ساختمان استفاده كرد. اين نماها ظاهري زيبا، مدرن و بادوام را به ساختمان مي‌بخشند. امروزه استفاده از نماي ساليد آلومينيوم در شهرهاي ايران نيز طرف‌داران بسياري پيدا كرده است.
۲- سقف‌هاي مشبك
از ورق آلومينيوم ساليد مي‌توان براي ساخت سقف‌هاي مشبك با طرح‌ها و الگوهاي مختلف نيز استفاده كرد؛ بنابراين اين ورق تنها براي ساخت نما استفاده نمي‌شود. سقف‌هاي مشبك ساخته‌شده از اين ورق، ظاهري زيبا و خلاقانه به ساختمان مي‌بخشند.

۳- پوشش‌هاي داخلي
از ورق آلومينيوم ساليد مي‌توان در پوشش ديوارها و سقف‌هاي داخلي ساختمان نيز استفاده كرد. استفاده از اين ورق براي اين كار، پوشش ظاهري مدرن و شيكي را به فضاي داخلي ساختمان مي‌بخشد.

۴- سيستم‌هاي نورپردازي
استفاده از ورق آلومينيوم ساليد در سيستم‌هاي نورپردازي، يكي ديگر از كاربردهاي آن محسوب مي‌شود. با استفاده از ورق آلومينيوم ساليد مي‌توان سيستم‌هاي نورپردازي منحصربه‌فردي را براي ساختمان ايجاد كرد كه شب‌هاي زيبا و جذابي را براي آن فراهم مي‌كند.

نتيجه‌گيري

نماي ساليد آلومينيوم، داراي ويژگي‌هايي نظير مقاومت بالا، سبكي و سهولت در نصب، انعطاف‌پذيري، چاپ پذيري و… است. اين ويژگي‌ها آن را به يك گزينه ايده‌آل براي ساختمان‌هاي مختلف تبديل كرده است. اين نوع ورق در ساختمان‌ها به‌عنوان نماهاي بيروني، سقف‌هاي مشبك، پوشش‌هاي داخلي و سيستم‌هاي نورپردازي مورداستفاده قرار مي‌گيرد. استفاده از ورق آلومينيوم ساليد در نماهاي ساختماني زيبايي، دوام و شكوه خاصي را به ساختمان مي‌بخشد و به طراحان و معماران امكان خلق نماهاي منحصربه‌فرد را نيز مي‌دهد. شركت دالفا به‌عنوان يك برند معتبر در زمينه ساخت انواع نماي فلزي با تمركز بر طراحي مدرن و كيفيت بالا به مشتريان خود خدمات ارائه مي‌دهد. با استفاده از محصولات و خدمات شركت دالفا مي‌توانيد ساختمان‌هايي با نماي زيبا و مقاوم داشته باشيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ دى ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۱۴:۱۸ توسط:مريم موضوع: نظرات (0)

كلزيپ

ويژگي‌هاي پوشش كلزيپ چيست؟ قبل از صبحت در رابطه با ساختار كلزيپ در مطلبي كوتاه به بررسي پانل ساندويچي يا ساندويچ پانل (Sandwich panel) مي‌پردازيم. پانل ساندويچي را به ديواره يا سقف‌هايي كه از تركيبات سبك ساخته شده‌اند، مي‌گويند. اين ديواره يا سقف‌ها از دو طرف به دو لايه ورق محدود شده و در بين آن يك لايه عايق نرم و انعطاف‌پذير قرار گرفته است. ساندويچ پانل‌ها توليد شده از موادي مانند پلي اورتان، XPS، پشم سنگ، پشم شيشه و پلي استايرن هستند. كلزيپ هم مانند Sandwich panel داراي ساختار چند لايه است. پوشش سقف ايستا درز (كلزيپ) در ابتدا محصول شركت آمريكايي به نام Kaiser Aluminium بود كه در سال 1967 در آلمان تاسيس شد. مي‌توان گفت كه توليد اين پوشش در شهر كوبلنز آلمان آغاز شد و اين پوشش سقف اولين بار در سال 1968 بر روي سقف سالن كنگره نورنبرگ نصب شد. پوشش سقف ايستا درز (كلزيپ) به دليل ويژگي‌هاي پوشش كلزيپ كه منحصر به فرد هستند، بسيار محبوب شد و با سابقه طولاني خود از ۵۰ سال پيش تا به امروز براي پروژه‌هاي چشمگيري استفاده شد، از جمله :

پروژه استاديوم دله آلپي (Stadium Delle Alpi ) در شهر تورين ايتاليا براي جام جهاني فوتبال
پروژه فرودگاه بين‌المللي باراخاس ( Barajas International Airport ) در شهر مادريد اسپانيا
پروژه فرودگاه بين‌المللي ملك عبدالعزيز (King Abdulaziz International Airport ) در شهر جده عربستان
در ادامه مطلب از وب سايت دالفا به بررسي ساختار كلزيپ و ويژگي‌هاي پوشش كلزيپ مي‌پردازيم.
بررسي پوشش سقف ايستا درز (كلزيپ)
در مبحث ويژگي‌هاي پوشش كلزيپ، ايستا درز (كلزيپ) به نوعي سيستم ساختمان‌سازي گفته مي‌شود كه در حدود سه دهه به صورت مداوم در حال پيشرفت و توسعه بوده است. مي‌توان گفت همراه با بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين در سازه‌ها و پروژه‌هاي مهندسي، احداث سازه‌ها نيز به رعايت اصولي خاص نيازمند است، كه يكي از اين اصول سبك‌سازي سازه است. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي پوشش كلزيپ يا سقف ايستا درز (كلزيپ) مقاوم و سبك بودن آن بوده و به راحتي بر روي سقف ساختمان نصب مي‌شود. اين سيستم داراي خاصيت انعطاف‌پذيري بالا بوده كه براي پوشش قوسي، منحني و دهانه‌هاي بزرگ مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از اين پوشش سقف مي‌توان براي اجراي پروژه‌هاي مختلف با طول متغير، بلند و اشكال پيچيده استفاده نمود.

قالب و ساختار كلزيپ
در پاراگراف بالا به پانل ساندويچي و ويژگي‌هاي پوشش كلزيپ اشاره كرديم. ساختار كلزيپ هم مانند پانل ساندويچي چند لايه است، بخش مياني و مركزي آن همچون يك عايق صوتي و حرارتي به درستي عمل مي‌كند و مواد تشكيل‌دهنده آن شامل : پلي اورتان يا پلي استايرن و پشم سنگ مي‌باشد.

كلزيپ لايه‌هاي ديگري از جمله ورق ذوزنقه ايي و ورق پروفايل، لايه ضد بخار، بست آلومينيومي، پايه پليمري و فاصله انداز امگا را دارد. كلزيپ، امكان و قابليت فرم‌دهي به انواع مختلف محدب، مقعر و مخروطي را دارد، كه دليلش داشتن ويژگي انعطاف‌پذيري آن است.

ويژگي‌هاي پوشش كلزيپ عبارت‌اند‌ از :

۱. وزن كلزيپ سبك بوده و جا به جايي آساني دارد.

۲. از انعطاف‌پذيري فوق‌العاده‌اي برخوردار است.

۳. در مقابل زلزله، مقاومت بالايي دارد.

۴. داراي عايق رطوبتي، گرمايي و صوتي است.

۵. از مقاومت بالا در برابر سايش و خوردگي برخوردار است.

۶. داراي تنوع رنگ، شكل و اندازه است.

۷. در مقايسه با ساير مصالح و سازه‌ها، عمر مفيد بالايي دارد.

۸.  صرفه جويي از انرژي دارد.

۹. باعث كاهش هزينه‌هاي ساخت و ساز مي‌شود.

ويژگي‌هاي پوشش سقف ايستا درز (كلزيپ)
ويژگي‌هاي پوشش كلزيپ عبارت است از:

اين نوع پوشش سقف داراي وزن سبكي بوده و براي سقف‌هاي بزرگ، ايستايي ايده آلي را به ارمغان مي‌آورد.
مقدار مصالح به‌كار برده شده در پوشش سقف ايستا درز (كلزيپ) كم بوده كه اين مورد باعث صرفه‌جويي در هزينه‌ها مي‌شود.
اين نوع پوشش سقف غيرقابل اشتعال است.
عملكرد مطلوبي به‌عنوان عايق صوتي و حرارتي دارد.
توانايي و قابليت نامحدودي در طراحي و انواع اشكال هندسي دارد.
ويژگي‌هاي پوشش كلزيپ يا پوشش سقف ايستا درز (كلزيپ) مقاومت بالا در مقابل زنگ زدگي، فرسايش، خوردگي و نيز شرايط نامساعد آب و هوايي است.
مي‌توان گفت حتي بر روي سازه‌هاي قديمي نيز از اين نوع سقف مي‌شود استفاده كرد.
مراقبت و نگهداري اين نوع پوشش سقف بسيار ساده است.
نفوذ ناپذير بودن در مقابل آب از ديگر ويژگي‌هاي پوشش كلزيپ است.
مصالحي كه براي ساخت اين دسته از سازه‌ها استفاده مي‌شود، قابل بازيافت است.
در مقابل نور خورشيد و اشعه‌هاي فرابنفش نيز بسيار مقاوم هستند.
براي هدايت رعد و برق مي‌توان از اين نوع پوشش سقف نيز استفاده نمود.
اجراي پوشش سقف ايستا درز (كلزيپ) با سرعت و به آساني انجام مي‌شود.
از ديگر ويژگي‌هاي پوشش كلزيپ توليد در محل اجراي پروژه ساختماني است.
همچنين سقف‌هاي قوس‌دار و مقعري شكل را مي‌تواند پوشش دهد.
تغيير پذيري و آزادي عمل بسيار بالا اين پوشش به صورتي است كه مي‌توان در طرح‌ها و رنگ‌هاي گوناگون آن را مطابق با خواسته و سليقه معماران امروزي درآورد.
مقاله پيشنهادي:   نحوه اجراي نماي فلزي سه بعدي ديجيتال (Digital 3D)
براي مطالعه مقاله «سقف كاذب آلومينيومي؛ ويژگي ها و كاربردهاي آن» كليك كنيد.

انواع لايه‌ها در سقف ايستا درز ( كلزيپ)
در مبحث ويژگي‌هاي پوشش كلزيپ لايه‌هاي سقف ايستا درز (كلزيپ) به ترتيب عبارت‌اند از:

 

۱. پروفيل هاي آلومينيومي
جنس اين لايه از آلومينيوم بوده كه براي پوشش نهايي سقف استفاده مي‌شود و همچنين بايد گفت پروفيل هاي آلومينيومي و اتصال آن‌ها به يكديگر توسط دستگاه زيپ انجام مي‌شود.

۲. عايق حرارتي
جنس اين لايه از پشم سنگ است، ولي پلي يورتان، پلي استايرن و يا پشم شيشه را نيز مي‌توان به عنوان عايق در اين لايه بكار برد.

۳. بست آلومينيومي
از بست آلومينيومي به عنوان محكم‌كننده مخفي استفاده مي‌شود، كه جنس آن آلومينيومي بوده و با ارتفاع‌هاي متفاوت ساخته مي‌شود.

۴. اسپيسر امگا يا فاصله انداز
جنس اسپيسر ها گالوانيزه است، كه براي نصب عايق حرارتي به عنوان نگهدارنده استفاده مي‌شود. ساخت اين اسپيسرها به دو صورت است، آلومينيومي به ضخامت ۴ ميلي‌متر و گالوانيزه بدون رنگ با ضخامت ۱.۲۵ ميلي‌متر، كه به وسيله پيچ‌هاي سر مته خودكار و پرچ بر روي لايه اول و دوم اجرا مي‌شود.

۵. نم گير و بخار بند
عايق رطوبتي يا همان لايه بخار بند بر روي ورق ذوزنقه اي نصب شده كه از چهار لايه تشكيل شده است، شامل : يك لايه پلي استر، دو لايه پلي اتيلن، يك لايه فويل آلومينيومي

براي مطالعه مقاله «كاربرد انواع ناوداني در ساختمان» كليك كنيد.

۶. ورق آلومينيومي و گالوانيزه با مقاطع ذوزنقه يا سينوسي
ويژگي‌هاي پوشش كلزيپ باعث شده است تا براي پوشش تحتاني سقف از لايه آلومينيومي و گالوانيزه استفاده شده و توسط پيچ‌هاي مخصوص در كنار هم بر روي پرلين قرار مي‌گيرند.

كلزيپ و كاربرد آن
با توجه به ويژگي‌هاي پوشش كلزيپ و ساختار كلزيپ را مي‌توان در مكان‌هاي متفاوت و مختلف بكار برد، به دليل ويژگي‌هاي فوق العاده و تنوع در اشكال و اندازه آن‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. ساختار كلزيپ را بيشتر به عنوان پوشش سقف بيمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، سالن‌هاي ورزشي و غيره استفاده مي‌كنند كه دليل آن دارا بودن ويژگي عايق حرارتي و صوتي است. امروزه در معماري سبز از كلزيپ زياد استفاده مي‌شود، كه علت آن مقاومت بالاي آن در برابر حرارت و نشت آب مي‌باشد.

مقاله پيشنهادي:   بهترين مدل ها براي طراحي سقف خانه
در عصر حاضر شرايط آب و هوايي تغيير كرده و سطح آلودگي هوا بسيار زياد شده است، در اين خصوص فضاي سبز معماري در تلاش است كه با برپايي فضاي سبز در پشت بام ساختمان‌ها، بتواند در برابر آلودگي مقابله كند.

استفاده از كلزيپ در چنين ساختمان‌هايي بسيار مناسب است، به دليل اينكه به عنوان يك زير لايه در زير فضاي سبز عمل مي‌كند و باعث ايمني در مقابل رطوبت و نفوذ آب مي‌شود و البته كه در زيبايي ساختمان هم بي‌تاثير نيست.

ايجاد يك سبك ساختمان سازي انعطاف‌پذير كه از ويژگي‌هاي پوشش كلزيپ است، از اهداف اصلي توليد و ساخت پروفيل هاي كلزيپ به شمار مي‌رود.

براي پوشش سقف فرودگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، نمايشگاه‌ها و سازه‌هاي قوس دار از كلزيپ استفاده مي‌كنند، كه علاوه‌بر كم شدن هزينه‌هاي ساخت و ساز، باعث افزايش عمر سازه نيز مي‌شود.

براي مطالعه مقاله «آشنايي با سقف كاذب سمنت برد + نحوه نصب» كليك كنيد.

كاربرد پوشش كلزيپ يا پوشش سقف ايستا درز (كلزيپ)
مراكز خريد، ورزشگاه‌ها، بيمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، فروشگاه‌ها، ساختمان‌هاي بزرگ اداري و تجاري، سيستم‌هاي انرژي خورشيدي، پوشش سقف‌ها قوس‌دار، گل‌كاري بر روي سقف مواردي هستند كه پوشش كلزيپ در ساختار آن‌ها كاربرد دارد. امروزه براي ساخت سقف‌هاي پيچيده و خاص، به دليل ويژگي‌هاي پوشش كلزيپ، سقف‌هاي ايستا درز (كلزيپ) بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرند، كه در نهايت سازه‌اي با نماي بي‌نظير و منحصربه‌فرد را ارائه مي‌دهد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ دى ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۱۲:۰۸ توسط:مريم موضوع: نظرات (0)

سقف ايستادرز

پوشش سقف ايستادرز چيست
يكي از مقاوم‌ترين مصالح ساختماني نوين، پوشش سقف ايستادرز يا همان زيپ پانل، است. كاربرد زيپ پانل در ساخت‌وساز بسيار زياد بوده و در هر شرايط آب‌وهوايي به‌عنوان بادوام‌ترين گزينه براي پوشش سقف معرفي مي‌شود. جنس پوشش سقف ايستادرز از آلومينيوم ساخته‌شده و داراي جلوه‌اي زيبا است. اين پوشش شباهت زيادي به ساندويچ پانل دارد. با اين تفاوت كه اتصال‌دهنده‌هاي آن ظاهري زيباتر به پوشش سقف ساختمان مي‌دهند. اين اتصال‌دهنده‌ها كاملاً مخفي هستند؛ به همين دليل، تحت عناصر محيطي قرار نمي‌گيرند و كيفيت اوليه خود را از دست نخواهند داد.

پوشش سقف ايستادرز داراي ساختار چندلايه است و بخش مركزي آن به‌عنوان يك عايق صوتي و حرارتي عمل مي‌كند. ازجمله كاربرد زيپ پانل مي‌توان به استفاده از آن براي پوشش سازه‌هاي فضايي، پوشش سقف سوله‌ها، سقف ويلاها و… اشاره كرد.

شما مي‌توانيد انواع باكيفيت پوشش سقف ايستادرز را در فروشگاه دالفا جستجو و خريداري نماييد. برند دالفا در هر لحظه و هر مكان آماده ارائه بهترين محصولات به شما عزيزان است.

كاربرد زيپ پانل؛ مقاوم‌ترين مصالح ساختماني
امروزه كاربرد زيپ پانل در ساخت‌وساز بسيار زياد است. ازجمله اين كاربردها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

۱- ساختمان‌هاي صنعتي
يكي از انواع كاربرد زيپ پانل را مي‌توان استفاده از آن در ساخت سقف ساختمان‌هاي صنعتي مانند كارخانه‌ها، انبارها و سوله‌ها معرفي كرد. اهميت استفاده از زيپ پانل در اين ساختمان‌ها به دليل سرعت ساخت، سهولت نصب و استحكام بالا است. يكي ديگر از دلايل استفاده از سقف ايستادرز در ساختمان‌هاي صنعتي، مي‌تواند عايق بودن اين محصول باشد.

۲- ساختمان‌هاي تجاري و مسكوني
ساختمان‌هاي تجاري مانند فروشگاه‌ها، ساختمان‌هاي اداري و هتل‌ها نيز از سقف ايستادرز براي ايجاد سقف صاف و منظم استفاده مي‌كنند. دليل بارز كاربرد زيپ پانل در اين ساختمان‌ها را مي‌توان استحكام و طول عمر بالاي آن دانست. در برخي موارد خاص از زيپ پانل براي ساخت سقف ساختمان‌هاي مسكوني نيز استفاده مي‌شود. اين روش سقفي، ظاهري مدرن و زيبا براي خانه‌هاي مسكوني به ارمغان مي‌آورد.

مقاله پيشنهادي:   كامپوزيت ساختماني؛ انواع كامپوزيت ساختماني
۳- سالن‌ها و تالارها
برخي از سالن‌ها و تالارها براي ايجاد سقف باز و بزرگ از زيپ پانل يا سقف ايستادرز استفاده مي‌كنند. اين روش به آن‌ها اجازه مي‌دهد تا سقفي با پوششي صاف و بدون ستون داشته باشند. يكپارچه بودن و ايمني بالاي زيپ پانل آن را تبديل به يك پوشش مطمئن با انعطاف پذيري بالا براي استفاده در سالن ها و تالارها كرده است.

از ديگر كاربردهاي زيپ پانل مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

پوشش سقف نمايشگاه‌ها، فرودگاه‌ها و بيمارستان‌ها به دليل داشتن ويژگي عايق صوتي زيپ پانل
استفاده در معماري سبز به دليل مقاومت بالاي زيپ پانل در برابر حرارت و نشت آب
يكي از محبوب‌ترين، منعطف‌ترين و مقاوم‌ترين انواع سقف فلزي موجود در بازار، زيپ پانل است. امروزه از اين محصول ساختماني در معماري‌هاي مدرن استفاده زيادي مي‌شود.

 

مزايا و اهميت استفاده از زيپ پانل
استفاده از زيپ پانل مزاياي بسياري دارد. ازجمله دلايل اهميت استفاده از زيپ پانل مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

سرعت ساخت بالا
كاهش هزينه‌ها و به‌صرفه‌بودن اين روش
دقت بالا در اندازه‌گيري و نصب
عدم نياز به ستون‌ها در ميان سالن
استحكام و پايداري بالاي سقف
عايق‌بندي حرارتي و صوتي
ظاهر بدون پيچ و پرچ
كاربرد زيپ پانل؛ طراحي‌شده براي انبساط – انقباض در ساختمان‌ها
عمر بسيار طولاني
قابليت پوشش براي سقف‌هاي قوسي، محدّب، مقعّر، گنبدي و كونيك و تمامي اشكال هندسي
مقاوم در برابر اشعه ماورا
قابليت اجراي انرژي خورشيدي بر روي ايستادرز يا زيپ پانل
عدم نفوذ آب به ساختمان
امروزه پوشش ايستادرز يا زيپ پانل به‌عنوان يكي از مدرن‌ترين و پرطرف‌دار سيستم‌هاي سقف فلزي موجود در بازار معرفي‌شده است. براي خريد اين محصول و اطمينان از كيفيت آن، حتماً به فروشگاه‌هاي معتبر و خوش‌نام آنلاين و يا حضوري مراجعه كنيد.

ويژگي‌هاي زيپ پانل
مهندسان و معماران بسياري از زيپ پانل به دليل داشتن قابليت‌هاي بسيار و ويژگي‌هاي خاص، در ساخت سازه‌ها استفاده مي‌كنند. ازجمله ويژگي‌هاي زيپ پانل مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

انعطاف‌پذيري فوق‌العاده بالا
مقاومت بالا در برابر زلزله
عايق رطوبتي، صوتي و گرمايي خوب
عمر مفيد بالا در مقايسه با ساير مصالح سنتي و سازه‌ها
وزن سبك و جابه‌جايي آسان
تنوع در رنگ، شكل و اندازه
مقاوم در برابر سايش و خوردگي
صرفه‌جويي در انرژي (تعديل انرژي)
مقاله پيشنهادي:   مزايا و ويژگي هاي نماي پانچ متال كدامند؟
جمع‌بندي

مقاله حاضر به بررسي كاربرد زيپ پانل پرداخته است. زيپ پانل يا پوشش سقف ايستادرز، به‌عنوان يكي از مصالح ساختماني نوين و مدرن شناخته‌شده است. اين محصول به دليل داشتن ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد، ازجمله مقاومت بالا، عمر طولاني، عدم نياز به تعمير و نگهداري مداوم، عايق حرارتي و صوتي، سهولت در نصب و قابليت بازيافت، به‌عنوان گزينه‌اي مناسب در صنعت ساخت‌وساز شناخته‌شده است.

باتوجه‌به اين ويژگي‌ها، استفاده از زيپ پانل يا سقف ايستادرز مي‌تواند بهبود قابل‌توجهي در عملكرد و پايداري ساختمان‌ها به همراه داشته باشد. براي تهيه اين سيستم و پوشش مي توانيد در وب سايت دالفا ثبت سفارش كنيد. يكي از به‌روزترين و معتبرترين شركت‌ها و برندهاي توليدكننده مصالح ساختماني شركت دالفا است. اين شركت در كنار شما خواهد بود تا بهترين خدمات توليدي را در اختيار مشتريان خود قرار دهد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ دى ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۱۰:۰۹ توسط:مريم موضوع: نظرات (0)